Wednesday 24 December 2014

Pray For Pantai Timur

Assalamualaikum..

AllahuAkhbar..
AllahuAkhbar..
AllahuAkhbar..

Kali nie kat pantai timur banjir teruk sangat-sangat. Sebelum nie aku pernah merasa banjir tapi tak seteruk nie. Bila aku belajar kat Terengganu nie, baru aku rasa betol-betol banjir. Rumah aku kat Kulim tu tak pernah lagi banjir. Walaupun kat belakang rumah aku tu dah jadi macam tasik dah. Paling teruk pown, aku tak ingat tahun bila, masa tu memang banjir agak teruk. Lagi sedepa lagi je air nak masuk rumah aku. Nasib baik hujan berenti turun dan air cepat surut.

Kat tempat aku belajar nie, UniSZA, hampir setiap hujung tahun akan hujan lebat dan banjir. Dah memang musim dia. Masa tu aku kat Kampus Gong Badak. Selalunya time nak dekat final exam la yang selalu hujan lebat dan banjir. Sampai bila ada kelas terpaksa harung air banjir. Dan Alhamdulillah, bila dah pindah ke Kampus Tembila nie dah tak rasa banjir. Cuma hujan lebat dan angin kencang ja. Tu pown rasa nak melayang jugak badan nie.

Kawasan Berdekatan Asrama

Kawasan Asrama

Kawasan Asrama

Depan Asrama

Depan gym

Masa banjir gelombang pertama hari tu, Kampus Gong Badak memang teruk banjir. Sangat teruk. Sebelum nie takde la teruk macam tu. Sekurang-kurangnya air takde la setinggi tu. Sampai UMT pown air naik paras dada. Dekat Kampus Tembila pulak, kawasan luar kampus memang banjir, kami semua tak dibenarkan keluar dari kawasan kampus. Bandar Jertih pown banjir. Laluan nak pergi Besut dari kampus memang dah takleh lalu.

Dan sekarang banjir gelombang kedua pulak. Kali nie lagi teruk. Lagi dahsyat. Bila tengok gambar-gambar yang dipost dalam facebook. Mesej-mesej memohon bantuan. Keadaan mangsa-mangsa banjir tu. Ya Allah sangat-sangat sedih. Rasa sayu gila. Kesian tengok depa. Kalau ikutkan hati nak sangat pergi tolong selamatkan depa.

Kebetulan, salah sorang kawan sekelas aku, family dia terlibat dalam banjir nie jugak. Daerah Kuala Krai. Allahu. Lagi terasa. Sebak dengar dia cerita. Dia kata rumah dia air naik sampai bumbung dah. Tak sempat nak selamat barang-barang semua. Habis semua sijil-sijil, dokumen penting. Air naik cepat sangat. Dan dari hari mula rumah dia dinaiki air sampai sekarang dia selalu contact family dia. Tapi start hari nie, dia dah lost contact dengan family dia.

Dia dah call pusat gerakan banjir, dan dia diberitahu yang memang diorang sendiri pown dah lost contact. Semua hubungan dah terputus. AllahuAkhbar..

Sekarang nie memang bertawakal la. Harap-harap selamat semuanya..Amin..

Kami kat sini hanya mampu berdoa. Berdiri kat sebelah dia. Bagi kata-kata semangat. Dah la sekarang dengan nak hadap final exam lagi. Kena siapkan proposal FYP lagi. Memang berat sangat-sangat dugaan sekarang nie.

Mohon doakan mangsa-mangsa banjir di sini.
Doakan mereka semua selamat.
Doakan banjir ini cepat surut.
Doakan untuk Pantai Timur.

Kepada Nur Afza,
InsyaAllah semuanya akan selamat. Kami semua kat sini sentiasa mendoakan yang terbaik. Jangan risau kami semua ada dengan Afza. Anggap la semua nie dugaan dan ujian yang Allah hadirkan untuk kita. Allah tahu Afza kuat, sebab tu Allah uji Afza. Banyak-banyakkan berdoa, buat solat hajat. Mohon mereka semua selamat. Amin.

# gambar-gambar di atas diambil dari sumber Google dan facebook.

No comments:

Post a Comment