Saturday 21 September 2013

Rindu ayah

Assalamualaikum . .

Hari nie aku taktau kenapa dengan aku . Mungkin terlalu penat sebab tiga hari berturut -turut asyik bizi kat u . Tiga hari berturut-turut abis kan sehari suntuk dekat u . Haa . Macam tahun lepas , tahun nie pown masa kejohanan sukan antara fakulti aku masuk acara merejam lembing . Ada improvement jugak la kali nie. Berjaya jugak aku pacakkan lembing walaupown jarak tak jauh pown . Dekat jek . Haha . Memang takkan menang la . Dan Maziah menang pingat emas . Memang terer la dia . Siap pecah rekod lagi . Perghhhh . Wa salute u sis . Eh . Adik . Haha .

Okeh . Kembali pada tajuk asal . Kenapa aku terasa rinduuu sangat - sangat kat arwah ayah . Sebabnya petang tadi lepas balik dari TTC . Da chocolate fair disitu dan kami kena pegi sana interview usahawan untuk wat assigment . Okeh . Petang tadi masa aku lepas makan kat cafe baru ngan Una . Sambil tunggu waktu magrib , aku ternampak da parent sorang budak perempuan nih datang minum -minum depan meja aku duduk . 

Mula-mula tuh aku rasa besa ja . Tapi ntah kenapa bila aku tengok diorang lama -lama tetiba aku jadi sebak . Tetiba aku teringat kat mak . Tetiba aku teringat kat arwah ayah . Rasa macam dah lama tak jumpa depa . Tambah-tambah lagi arwah ayah . Dah 7 tahun dah . Rindu sangat-sangat .  

Aku rasa sebak bila teringatkan semua tuh . Bila di ingat balik , aku sendiri tak penah lalui semua tuh . Sejak aku masuk matrik sehinggalahaku masuk U . Family aku tak penah datang . Mak penah cakap kat aku bila aku ajak mak datang sini . Melawat and jalan -jalan kat sini . 

Mak cakap "sekarang susah . Abang semua keja . Kalau ada ayah takpa la . Tiap tahun pi jumpa hang ." 

Tiap kali aku dengaq mak aku kata camtu , tiap kali tu la aku rasa sedih .
  
Kadang-kadang bila dengaq kawan-kawan cakap kat fon dengan ayah diorang pown aku rasa jugak . Teringin nak cakap-cakap fon ngan ayah . nak dengaq macam mana sora ayah dalam fon . Sebab aku tak penah cakap ngan ayah aku dalam fon . Huhu . Macam kawan-kawan aku buat . Bila famili depa mai sini pown sama . Teringin nak famili aku mai sini tambah-tambah lagi mak and arwah ayah aku . Tapi tak mungkin la kan untuk arwah ayah mai sini . Kan . Hehe .

Masa tengah taip entry nih pown aku sebak sangat-sangat . Rasa rindu kat ayah aku makin bertambah -tambah . Rasa rindu yang aku kena tanggung sampai bila-bila .Rasa rindu yang takkan mampu dileraikan selama-lamanya . Aku taktau macam mana nak bertahan menanggung rasa rindu nih . 

Serius . 
Aku rindu sangat-sangat nak tengok senyuman ayah aku .
Aku rindu sangat-sangat nak dengaq sora ayah aku .
Aku rindu sangat-sangat nak dengaq gelak tawa ayah aku .
Aku rindu sangat-sangat nak dengaq ayah aku dok menyakat mak aku .
Aku rindu sangat-sangat nak dengaq kata-kata nasihat ayah aku .
Aku rindu sangat-sangat semua tu . 
Aku rindu sangat-sangatt . . .

Tapi aku tau .
Yang aku takkan dapat lepaskan rindu semua tuh . 
Sampai bila-bila pown aku takkan .
Apa yang aku mampu buat hanyalah kenangkan kenangan yang tersimpan kukuh dalam hati aku .
Bila nak tengok senyuman ayah , dengaq sora ayah , dengaq gelak tawa ayah , dengaq ayah sakat mak , dengaq kata-kata nasihat ayah . . 
Aku cuma mampu bayangkan dalam hati .
Aku cuma mampu buka kenangan dalam hati . 
Bukan depan mata lagi . .

Al-fatihah untuk ayahku . .


Ya Allah Ya Tuhanku ,
Kau ampunkan lah dosa-dosa ayahku Ya Allah . 
Kau tempatkan lah ayahku dikalangan orang-orang yang beriman Ya Allah .
 Kau jauhkanlah ayahku dari siksaan kubur dan api neraka , Ya Allah . 
Amin . .


Ayah . .
Cek betoi-betoi rindukan ayah . .
Cek betoi-betoi sayangkan ayah . .
Ayah . .


No comments:

Post a Comment